زبانشناسی اجتماعی
علی رضا قلی فامیان؛ ماندانا کلاهدوز محمدی
چکیده
عنوان، خویشواژه و لقب آن دسته از نامهای الحاقی هستند که به اختیار در کنار نام فرد درج میشوند و در اغلب موارد بهمنظور ادای احترام و نشاندادن منزلت اجتماعی فرد و همچنین بازنمایی پیوندهای خویشاوندی به کار میروند. هدف مطالعۀ حاضر بررسی عنوان اجتماعی، خویشواژهها و لقب در ۴۲۴ اعلامیۀ ترحیم کاغذی گردآوری شده از مناطق مختلف ...
بیشتر
عنوان، خویشواژه و لقب آن دسته از نامهای الحاقی هستند که به اختیار در کنار نام فرد درج میشوند و در اغلب موارد بهمنظور ادای احترام و نشاندادن منزلت اجتماعی فرد و همچنین بازنمایی پیوندهای خویشاوندی به کار میروند. هدف مطالعۀ حاضر بررسی عنوان اجتماعی، خویشواژهها و لقب در ۴۲۴ اعلامیۀ ترحیم کاغذی گردآوری شده از مناطق مختلف سطح شهر تبریز است. تحقیق حاضر مطالعهای توصیفی - تحلیلی است و دادههای پژوهش بهصورت میدانی گردآوری شده است. یافتههای تحقیق حاکی از تفاوت فراوانی عنوانها و القاب اجتماعی و خویشاوندی در دو گروه زنان و مردان است. بر اساس یافتهها فراوانی عنوان یا لقب اجتماعی در گروه مردان (۲۷۸۱) بسیار بیشتر از فراوانی در گروه زنان (۳۲۸) است که بر اهمیت نقش اجتماعی مردان در ژانر مورد مطالعه تأکید می کند. از سوی دیگر تعداد عنوانهای خویشاوندی برای گروه زنان، هم از نظر نوع (۵۱ مورد) و هم از منظر بسامد (۱۵۹۹) بیشتر است که در واقع جبران کنندۀ محدودیت عنوانها و القاب اجتماعی برای زنان به شمار میآید. در خصوص اشاره به عنوانهای شغلی نظیر «دکتر» و «مهندس» نیز فراوانی بهکارگیری در گروه مردان بیش از زنان است.
زبانشناسی اجتماعی
سارا جوکار؛ بهمن زندی؛ حسین رحمانی؛ علی رضا قلی فامیان
چکیده
هدف مقالۀحاضر بررسی میزنوشتههای دبیرستانهای دخترانه از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی است. در این راستا ابتدا پژوهشهای پیشین و همسو، معرفی و سپس مبانی نظری مربوطارائه شدند.برای جمعآوری دادههای این پژوهش از عکسبرداری استفاده شده است که ابتدا دادهها فیشبرداری و سپس با توجه به مضمون طبقهبندی شدند. جامعۀ آماری شامل 705 ...
بیشتر
هدف مقالۀحاضر بررسی میزنوشتههای دبیرستانهای دخترانه از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی است. در این راستا ابتدا پژوهشهای پیشین و همسو، معرفی و سپس مبانی نظری مربوطارائه شدند.برای جمعآوری دادههای این پژوهش از عکسبرداری استفاده شده است که ابتدا دادهها فیشبرداری و سپس با توجه به مضمون طبقهبندی شدند. جامعۀ آماری شامل 705 میزنوشتۀ دو دبیرستان در تهران و کرج بوده است. ابتدا دادهها از لحاظ نظام نوشتاری و سپس از نظرِ مضامین بررسی شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع اسنادی بوده است. نتایج بررسی بیانگر این است که خط فارسی بیشترین نوشتهها را به خود اختصاص داده است. همچنین نام خاص، تقلب، دلنوشته، یادگاری، تابو، طنز و شوخی و خداخوانی بیشترین مضامین میز نوشتههارا در بر میگیرند. نتایج آزمون t تک نمونهای تأیید نمود که اکثر میزنوشتهها مضامینی برای بیان احساسات مانند عشق و نفرت است و میزنوشتههای کمتری برای بیان مسائل غیراحساسی است.